چگونه به “جهش تولید” در سال ۹۹ برسیم؟

یک کارشناس اقتصادی تحقق “جهش تولید در سال جاری را نیازمند یک برنامه‌ریزی استراتژیک می‌داند و معتقد است که در این زمینه باید مواردی همچون ارتقا عوامل تولید، مولدسازی فعالیت‌های کسب‌وکار یا ارتقا بیشتر سطح مولدی آن‌ها عملیاتی شود و دولت و بخش خصوصی باید به صورت هم‌تراز برای رسیدن به این هدف، تلاش و برنامه‌ریزی کنند.

کمیل طیبی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نامگذاری سال ۱۳۹۹ به سال “جهش تولید” برای رسیدن به این هدف در سال جاری، توضیح داد: دست یافتن به این هدف نیازمند یک برنامه استراتژیک است که در آن باید هم منابع موردنیاز در جهت اجرای این هدف، محدویت‌های منابع و اهدافی که در طول یکسال قابلیت تحقق ندارند،   درنظر گرفته شود تا در پایان رشد تولید قابل توجهی را داشته باشیم.  

وی ادامه داد: اکنون هدف مشخص است و آنچه که نیاز به برنامه‌ریزی دارد، پیدا و مشخص کردن مسیر برای رسیدن به هدف است. بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی به دنبال ارائه خدمات و فعالیت‌های مولد خودشان باشند. جهش تولید اینگونه قابل تفسیر است که فعالیت‌ها و کسب‌وکارها مولد شوند یا اگر مولد هستند سعی کنند تا بیشتر مولد شوند.  

بهره‌وری عوامل تولید ارتقا یابد

در ادامه این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در این زمینه باید عوامل تولید همچون نیروی کار، منابع و مدیریت ارتقا و بهره‌وری پیدا کنند، گفت: مجموعه عوامل ذکر شده می‌تواند شعار سال جاری را تحقق بخشد.  

نقش هم‌تراز بخش خصوصی و دولت در جهش تولید 

طیبی درباره نقش دولت و بخش خصوصی در تحقق “جهش تولید”، اظهار کرد: این شعار فقط مربوط به دولت نیست، اگرچه دولت هم با اجرای سیاست‌های کلان در تحقق آن نقش به‌سزایی دارد اما این هدف دربرگیرنده وظایف خطیر و سنگین‌تر بخش خصوصی هم است.  

به گفته وی، افزایش چشمگیر تولید در بخش خصوصی می‌تواند شاخص کلان را ایجاد کند، بنابراین، هم دولت و هم بخش خصوصی به صورت هم تراز در تحقق این هدف نقش دارند و باید برای رسیدن به این هدف تلاش و برنامه‌ریزی کنند.  

انتهای پیام

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code